PKO Bank Polski we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR) wdrożył rozwiązanie oparte na technologii blockchain, dzięki czemu klienci banku otrzymają zmiany regulaminów produktowych drogą elektroniczną. Rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z polsko-brytyjską firmą Coinfirm w ramach działającej w banku platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”.
Blockchain ma ogromny potencjał do tego, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora bankowego. To stosunkowo młoda technologia, dla której na całym świecie nieustannie znajdowane są kolejne zastosowania. PKO Bank Polski z sukcesem realizuje strategię ukierunkowaną na cyfryzację, a pełne wdrożenie rozwiązania opartego na blockchainie jest kolejnym krokiem na obranej przez nas ścieżce, który umacnia naszą pozycję lidera technologicznego polskiej bankowości. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce.
Adam Marciniak, Wiceprezes Zarządu PKO Banku PolskiegoWspółpraca PKO BP i startup’u Coinfirm rozpoczęła się w marcu br. i po miesiącach intensywnej pracy udało się wprowadzić blockchain w dokumentach, które trafią teraz do 5 mln klientów. Jest to obecnie największe w Europie zastosowanie technologii blockchain w sektorze bankowym.
Na stronie banku czytamy: “W korespondencji elektronicznej z banku klienci znajdą m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany.”
Rozwiązanie wdrożone przez PKO BP jest dużym krokiem w rozwoju technologii blockchain, ale na tym nie koniec. Bank powołał specjalny zespół ekspertów – Centrum Kompetencyjne Blockchain, który cały czas poszukuje kolejnych możliwości wykorzystania technologii blockchain w bankowości.